dinsdag 7 maart 2017

Wat is normaal?

De vraag van de dag: wat is NORMAAL?

Het gebeurt regelmatig dat mensen me opbellen of mailen en beginnen met de zin: ‘ik ben niet normaal’.


Elke keer opnieuw ben ik verbaasd wanneer dit gebeurt. De persoon verwacht dat ik reageer met: ‘oh jee’, maar ik vraag eenvoudigweg om daar wat meer over te vertellen. Meestal komt na wat twijfel dan de aap uit de mouw en krijg ik voor de zoveelste keer een verhaal te horen dat me helemaal niet zo ‘abnormaal’ in de oren klinkt.


Waarom denken mensen dan dat ze abnormaal zijn? Wel, dat is eenvoudig. We krijgen een beeld vanuit onze cultuur, maatschappij, opvoeding en mensen om ons heen over wat ‘normaal’ is. Maar wie vertelt zijn buurman dat hij onlangs de 50 shades collectie heeft aangeschaft? Of helemaal kikt op seks in het bos? Of opgewonden wordt van een voorwerp, specifieke geur of handeling? Niemand.

 
Het beeld dat we krijgen is dus een zeer klein deel van de werkelijkheid. En dat weten we al sinds de jaren ’50! Onderzoek van Kinsey in VS maakte duidelijk dat wat mensen denken dat wat normaal is en wat ze doen enorm verschillend is! Hij publiceerde twee boeken; ‘Sexual behaviour in the human male’ en hetzelfde maar dan over de female. Dit zorgde voor een shockreactie destijds over heel de wereld. Maar daarna werd het doodgezwegen.


Wat stond er in die boeken? Hij schreef over ongeveer 16.000 interviews die hij had afgenomen met mensen over hun seksleven! En wat bleek? Dat er echt niets nieuws is onder de zon en dat gedragingen die mensen als ‘abnormaal’ bestempelen ontzettend veel voorkomen!
Denk dus niet te gauw dat je ‘niet normaal’ bent!
(Nieuwsgierig? Het verhaal is verfilmd in de film ‘Kinsey’, te koop via bol.com voor ongeveer 8 euro!)


De enige uitzondering die ik hierbij wel moet vermelden is dat er uiteraard een wettelijk kader is waarbinnen seksualiteit beleeft kan en mag worden in ons land. En gelukkig maar!

De Online Seksuoloog
Yvonne van Doorn


Geen opmerkingen:

Een reactie posten